Oheň je dobrý sluha ale zlý pán...
Nehody na železnici
Vstup do kolejiště
§4a zákona č. 266/1994 Sb., o drahách:
- Nikdo nesmí bez povolení provozovatele dráhy vykonávat v obvodu dráhy činnosti, které se považují za podnikání, vstupovat na dráhu a v obvodu dráhy na místa, která nejsou veřejnosti přístupná, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak.
- Všechna místa na dráze a v obvodu dráhy jsou veřejnosti nepřístupná s výjimkou
a) dráhy a jejího obvodu, pokud je dráha vedena po pozemní komunikaci,
b) dráhy a jejího obvodu v místě křížení dráhy s pozemní komunikací,
c) prostor určených pro veřejnost, nástupišť a přístupových cest k nim
a prostor v budovách nacházejících se v obvodu dráhy, pokud jsou
v nich poskytovány služby související s drážní dopravou,
d) veřejně přístupných účelových komunikací v obvodu dráhy,
e) volných ploch vzdálených nejméně 2,5 m od osy krajní koleje dráhy.
Policie ČR může při kontrole na místě uložit za porušení zákazu vstupu do kolejiště pokutu ve výši až 2 000,- Kč. Drážní úřad může ve správním řízení uložit za porušení zákazu vstupu do kolejiště pokutu ve výši až 10 000 Kč.
Bezpečnost na přejezdech
- každý železniční přejezd představuje velmi nebezpečné a kritické místo
- před přejezdy si počínejte si vždy se zvýšenou opatrností
- na přejezdu má vždy přednost vlak, přednost zprava v tomto případě neplatí!
1. Přejezdy zabezpečené pouze výstražnými kříži
- u přejezdů zabezpečených pouze výstražnými kříži se vždy přesvědčte, zda můžete přejezd bezpečně přejet, tj. nevjíždějte na něj v době, kdy je již slyšet nebo vidět přijíždějící vlak
- pokud je výstražný kříž doplněn o dopravní značku „Stůj, dej přednost v jízdě!“, zastavte před přejezdem na takovém místě, odkud máte náležitý rozhled na železniční trať
K 31.12.2013 bylo v ČR 4 298 přejezdů zabezpečených pouze výstražnými kříži.
2. Přejezdy zabezpečené světelnými zařízeními (s nebo bez závor)
- výstražný signál (střídavě svítící přerušovaná červená světla, zvuková výstraha)
- varovný signál (všechna světla zhaslá) - max. rychlost 30 km/h
- pozitivní signál (přerušované bílé světlo) - max. rychlost 50 km/h
- u světelných zařízení nevjíždějte na přejezd v době, jsou-li ve výstražném stavu (svítí dvě střídavě přerušovaná červená světla nebo je-li dávána zvuková výstraha zvonkem přejezdového zařízení)
- je-li přejezd vybaven závorou, je závora pouze výstrahou doplňkovou - větší váhu mají světla
- na přejezd je zakázáno vjíždět, je-li závora ve sklopeném stavu nebo v pohybu, v případě otevřené závory je-li přejezd ve výstražném stavu
- po průjezdu vlaku vyčkejte zhasnutí červených světel, pak přejezd přejíždějte
- při pozitivním signálu je zařízení v činnosti a řidič může přejezd bezpečně přejet
- při varovném signálu se řidič na přejezdu musí chovat jako by šlo o přejezd zabezpečený pouze výstražným křížem, tj. rozhlédnout se
- toto platí i v případě, není-li výstražník bílým světlem vybaven (např. ve stanicích, kde je možná přímá obsluha zařízení výpravčím nebo z konstrukčních důvodů)
K 31.12.2013 bylo v ČR 2 182 přejezdů zabezpečených světelnými zařízeními bez závor a 1 150 přejezdů zabezpečených světelnými zařízeními se závorami. Celkem 3 332 přejezdů zabezpečených světelnými zařízeními (s nebo bez závor).
3. Přejezdy zabezpečené mechanickými zařízeními
- u mechanických závor nevjíždějte na přejezd v době, kdy se jejich břevna pohybují, jsou-li sklopeny, nebo je-li dávána zvuková výstraha
- jsou-li břevna závor v horní koncové poloze, musí se řidič na přejezdu chovat jako by šlo o přejezd zabezpečený pouze výstražným křížem (rozhlédnout se a při jízdě nepřekročit rychlost 30 km/h)
K 31.12.2013 bylo v ČR 375 přejezdů zabezpečených mechanickými zařízeními.
K 31.12.2013 bylo v ČR celkem 8 041 železničních přejezdů.
Střety vlaků s osobami
rok | střetů | zraněno | usmrceno |
2003 | 228 | 184 | 45 |
2004 | 221 | 174 | 51 |
2005 | 252 | 195 | 58 |
2006 | 274 | 209 | 66 |
2007 | 239 | 165 | 76 |
2008 | 241 | 170 | 75 |
2009 | 243 | 176 | 71 |
2010 | 261 | 189 | 73 |
2011 | 282 | 222 | 63 |
2012 | 267 | 197 | 68 |
2013 | 243 | 196 | 50 |
Číslování přejezdů
Systém číslování je v provozu od 1.8.2009. Každý železniční přejezd na dráze celostátní a na drahách regionálních ve vlastnictví státu má přidělené svoje číslo. Číslo je jedinečné a nezaměnitelné. Tvar čísla je v případě přejezdu na dráze vlastněné státem P1, P2, P3, ... až P9000. V případě železničního přejezdu na regionální dráze nevlastněné státem má přiřazené číslo přejezdu tvar P9001 až P9999. V případě železničního přejezdu na vlečce má označení tvar P10000 až P99999. Je-li přejezd zrušen, jeho číslo se znovu nepřiděluje a zůstává neobsazeno. Přejezdy na vlečkách v uzavřených areálech nejsou číslovány.
Umístění čísla: U přejezdů zabezpečených pouze výstražným křížem nebo přejezdovým zabezpečovacím zařízením mechanickým na rubové straně ramene každého výstražného kříže (příp. je-li přejezd osazen značkou Stůj, dej přednost v jízdě na rubové straně značky), u přejezdů zabezpečených přejezdovým zabezpečovacím zařízením světelným na rubové straně světelné skříně, a to na všech výstražnících.
Čísla přejezdů jsou zanesena v mapových a datových podkladech záchranných složek a Správy železniční dopravní cesty.
Seznam přejezdů k 11.8.2014 - SŽDC, státní organizace (xlsx, 800 kB) [stáhnout]
Kolik metrů potřebuje vlak k zastavení
Filmy pro řidiče
Ke stažení
- Desatero bezpečnosti na železnici (pro děti) - (pdf, 237 kB) [stáhnout]
- Seznam přejezdů s číslem a GPS souřadnicemi - stav k 11.8.2014 - Správa železniční dopravní cesty, s. o. (xlsx, 800 kB) [stáhnout]
Drážní inspekce ČR - Hazardéry železnice zabíjí